#Kancelárie
22.10.20246 minút čítania

Konferencia OFFICE ROKA 2024

Konferencia OFFICE ROKA 2024

Každý rok prináša konferencia OFFICE ROKA, organizovaná spoločnosťou CBRE, nový pohľad na budúcnosť kancelárskych priestorov. Rok 2024 nie je výnimkou a reflektuje rýchlo sa meniaci svet práce. Ľudia sa do kancelárií vracajú najmä kvôli osobným kontaktom, a dokonca aj Generácia Z, často označovaná za „náročnú“, uprednostňuje prácu z kancelárie pred prácou na diaľku. Konferencia OFFICE ROKA navyše odhalila najnovšie trendy v pracovnom prostredí a ponúkla odporúčania, ako urobiť kancelárie atraktívnejšími. Panelová diskusia s víťazmi súťaže OFFICE ROKA potvrdila, že na Slovensku vznikajú stále odvážnejšie a inovatívnejšie kancelárske priestory.

Investícia do kvalitného vybavenia kancelárií sa oplatí

Čo najviac ovplyvňuje kvalitu pracovného prostredia – akustika, svetlo alebo zeleň? Odpoveď nie je jednoznačná, pretože všetky faktory musia spolupracovať, aby vytvárali príjemné prostredie. Ako uviedol Miroslav Vicen, prevádzkový riaditeľ Global Workplace Solutions, kľúčom je rovnováha medzi týmito faktormi, aby zamestnanci cítili pohodlie a pritom sa nezvýšil rozpočet. Na druhej strane, Peter Petraško, špecialista na akustiku zo spoločnosti Saint-Gobain Ecophon, varoval, že akustiku by nemali firmy riešiť bez odborníkov.

Každý priestor aj materiál má svoje špecifické požiadavky, a preto sa často oplatí zveriť realizáciu odborníkom namiesto spoliehania sa na riešenia „urob si sám“. Peter Píš, International Sales Manager zo spoločnosti XAL, poukázal na podobnú situáciu v oblasti osvetlenia: „Pre verné podanie farieb a elimináciu nežiadúceho modrého svetla využívame a odporúčame len kvalitné technológie. Lacné riešenia môžu spôsobiť blikanie a nerovnomerné osvetlenie, čo znižuje produktivitu.“ Diskusia sa zaoberala aj trendom biofílie a integráciou zelene v pracovných priestoroch.

Konferencia OFFICE ROKA 2024

Michal Kulla, spolumajiteľ a obchodný riaditeľ spoločnosti KULLA, zdieľal svoje skúsenosti s tým, že aj keď hydropónia zjednodušuje starostlivosť o zeleň v kanceláriách, je ideálne, ak sa o rastliny stará jedna zodpovedná osoba. Tiež zdôraznil dôležitosť spolupráce s odborníkmi, ktorí navrhnú vhodné druhy rastlín podľa podmienok priestoru a svetla, a určia aj ich vhodné množstvo. Kancelária by mala zostať harmonická, nie preplnená ako džungľa.

Doprajte si čas a využite odborné znalosti

Porotca súťaže OFFICE ROKA a riaditeľ oddelenia Workplace stratégií v CBRE Slovensko, Peter Gróf, už dlhodobo zdôrazňuje, aké dôležité je venovať dostatočnú pozornosť pracovným priestorom a ľuďom, ktorí v nich pracujú.

Peter Gróf
Peter Gróf Porotca súťaže OFFICE ROKA a riaditeľ oddelenia Workplace stratégií, CBRE Slovensko

"Existujú štyri kľúčové oblasti, ktoré zásadne ovplyvňujú zážitok z pracovného prostredia: priestor samotný, technológie, firemná kultúra a služby. Dôležité je tiež venovať dostatok času príprave nových kancelárií, vrátane zapojenia architektov a konzultantov do celého procesu."

Martin Marko, obchodný riaditeľ spoločnosti Immocap a zástupca Absolútneho víťaza súťaže OFFICE ROKA, radí: „Nezanechávajte nič na náhodu a nepodceňujte prípravu. Dajte relokácii dostatok času, pretože nové kancelárie môžu firmu i zamestnancov posunúť výrazne vpred.“

Tomáš Lodňan, generálny riaditeľ spoločnosti GoodRequest, ktorá získala ocenenie za Zdravú kanceláriu, vtipne poznamenal: „Ak by sme chceli splniť všetky požiadavky zamestnancov na kancelárie, vyzerali by ako hybrid medzi kolobežkou a raketou.“ Dôležité je nájsť rovnováhu medzi očakávaniami zamestnancov a reálnymi možnosťami, pričom treba brať ohľad aj na rozpočet. Firma GoodRequest mala od začiatku jasnú víziu – vytvoriť priestory, ktoré nebudú slúžiť len niekoľko rokov, ale vydržia viac ako desaťročie a stanú sa vlajkovou loďou spoločnosti.

Kancelárie musia byť navrhnuté tak, aby zostali atraktívne aj po viac ako 15 rokoch. Michal Kremeň, riaditeľ úseku podpory a služieb spoločnosti Slovenské elektrárne, ktoré získali ocenenie v kategórii Kancelária ako DNA firmy, k tomu dodáva: „Je dôležité, aby kancelárie vyzerali výborne aj po dekáde a stále pôsobili atraktívne.“

Slovenské elektrárne kancelárie ako DNA firmy

Nábytok hrá dôležitú úlohu aj z dlhodobého hľadiska. Michael Baláš, country manager spoločnosti Narbutas, poznamenal: „Kvalitná kancelárska stolička by mala vydržať viac ako desať rokov, pričom jej správne používanie prospieva aj pohybovému aparátu zamestnanca. Naučiť používateľov, ako správne využiť stoličky a opierky, je preto nevyhnutné.“ Kancelárie sú vizitkou firmy – ak sú navrhnuté správne, môžu pritiahnuť talentovaných ľudí a zaujať aj Generáciu Z.

Pre Generáciu Z nie je wellbeing len bonusom, ale základnou požiadavkou

Wellbeing pre Generáciu Z nie je výhodou, ale nevyhnutnosťou. Až 74 % zástupcov tejto generácie považuje kvalitu pracovného priestoru za jeden z hlavných faktorov pri výbere zamestnávateľa,“ zdôraznila vo svojej inšpiratívnej prednáške Laura Blažeková, spoluzakladateľka spoločnosti Allheads.

Generácia Z prináša do pracovného prostredia nový pohľad a často otvorene pomenováva veci, ktoré v kanceláriách dlhodobo zostávali nepovšimnuté. Až 80 % mladých ľudí preferuje prácu v kancelárii, ktorá by mala byť navrhnutá s ohľadom na ich potreby. Pre nich je dôležité, aby boli rešpektovaní a vypočutí, čo je kľúčové pri vytváraní pracovísk pre viacero generácií. Generácia Z je navyše známa svojím technologickým zázemím a dôrazom na socializáciu, kolektívne hodnoty a trvalú udržateľnosť.

Generácia Z a pracovné prostredie

S trvalou udržateľnosťou úzko súvisí aj certifikácia WELL, ktorá bola témou prezentácie Silvie Bassadin, riaditeľky oddelenia ESG a udržateľnosti v CBRE Slovensko. Na konkrétnych príkladoch vysvetlila, ako by mali vyzerať kancelárie s WELL certifikáciou.

Silvia Bassadin
Silvia Bassadin Riaditeľka oddelenia ESG a udržateľnosti, CBRE Slovensko

"Certifikácia WELL úzko súvisí s trvalou udržateľnosťou a predstavuje pracovné prostredie, ktoré podporuje zdravie a pohodu zamestnancov. Takéto kancelárie musia spĺňať prísne kritériá, ako sú správna výmena vzduchu, kvalitné osvetlenie, začlenenie zelene, ergonomický dizajn a relaxačné priestory. WELL kancelárie sú oveľa atraktívnejšie pre zamestnancov, obzvlášť pre Generáciu Z, ktorá kladie dôraz na udržateľnosť a pohodlie."

Prečo ľudia navštevujú kancelárie?

Podľa prieskumov spoločností ako McKinsey & Company, Gallup či CBRE, hlavný dôvod, prečo ľudia navštevujú kancelárie, sú ostatní ľudia. Pre efektívny networking a socializáciu je však nevyhnutné, aby bolo v kancelárii dostatok kolegov. V súčasnosti si pracovné tímy často samy určujú, koľko dní strávia v kancelárii.

Peter Gróf z CBRE predstavil niekoľko modelov dochádzky a vzorcov obsadenosti kancelárií. Pri trojdňovom modeli je napríklad najrušnejším dňom streda, zatiaľ čo pri plne flexibilnom režime sú najobľúbenejšími dňami pre prácu z domu pondelok a piatok. Mnohé spoločnosti zavádzajú tzv. digitálne piatky, počas ktorých zostávajú kancelárie prázdne, zatiaľ čo štvrtok býva najfrekventovanejším dňom.

Peter Gróf a obsadenosť kancelárií

Budúcnosť po „návrate do kancelárií“ sa bude líšiť podľa sektora a politiky dochádzky každej firmy, ale všeobecný trend smeruje k tomu, aby pracovné prostredie poskytovalo jedinečný zážitok – tzv. workplace experience.

Ak vás zaujíma, ako vaša firma zvláda tento prechod, konzultanti CBRE vám môžu pomôcť analyzovať potreby zamestnancov, dopady hybridných politík a optimalizovať zážitok z kancelárskeho prostredia.

Konferenciu OFFICE ROKA podporili spoločnosti XAL, Nespresso, Narbutas, WOOD Real Estate, Bavaris, Slovenská sporiteľňa, Holland and Company a Kulla. Mediálnymi partnermi boli StartitUp a Hospodárske noviny.