Inovatívne technológie v obchodných centrách: Trendom je digitalizácia
Obchodné centrum v súčasnosti už nie len miestom pre nákupy. Vďaka inovatívnym technológiám a digitalizácii sa mení na moderné a interaktívne prostredie. Pohlcuje zákazníkov a ponúka im zážitky a všemožne spríjemňuje pobyt. Viete ako smart technológie a digitálne riešenia pre obchodné centrá transformujú nákupné prostredie? A aké výhody prinášajú pre návštevníkov a prevádzkovateľov?
Inovatívne technológie v obchodných centrách
Digitalizácia obchodných centier zahŕňa množstvo riešení. Môžete si predstaviť napríklad inteligentné osvetlenie, rôzne senzory a internet vecí, ktoré ako celok umožňujú obchodným centrám optimalizovať prevádzku a zlepšovať zákaznícky zážitok. Technológie umožňujú napríklad vyhodnocovať pohyb návštevníkov, analyzovať ich správanie a prispôsobiť prostredie ich potrebám. Optimalizujú parkovanie alebo zásobovanie nákupných centier čerstvým vzduchom.
Ďalšie smart technológie, ako sú interaktívne informačné kiosky, digitálne mapy a mobilné aplikácie, zasa poskytujú návštevníkom aktuálne informácie o obchodoch, akciách a službách, by dokonca o tom, kde zaparkovali svoje auto. Jednoducho slúžia pre to, aby sa ľudia do nákupných centier radi vracali. Inovatívne technológie zvyšujú pohodlie, čo vedie k vyššej spokojnosti a vernosti zákazníkov.
V neposlednom rade existujú moderné nástroje, ktoré dokážu okoloidúcich cielene osloviť push notifikáciou cez sociálne siete alebo cez SMS. Z okoloidúcich sa odrazu stávajú návštevníci a zákazníci centra, z čoho sa tešia obchody, reštaurácie, kaviarne alebo kiná, no a samozrejme prevádzkovateľ nákupného centra.
Digitalizácia obchodných centier a parkovísk
Viaceré centrá prešli za posledné roky modernizáciou. V rámci nej implementovali digitálne riešenia. Napríklad výmena vzduchu je dnes už riadená digitálne, podľa počasia a podľa počtu návštevníkov. Automatizované je tienenie a zalievanie vegetačnej strechy. Desiatky senzorov sledujú funkčnosť solárnych panelov.
Jedno z najstarších obchodných centier Aupark v Bratislave modernizovalo a digitalizovalo parkoviská už dávnejšie. Má smart technológie na parkoviskách s digitálnymi návestidlami, ktoré umožňujú návštevníkom ľahšie nájsť voľné parkovacie miesta. Kamerové systémy, ktoré chránia vozidlá návštevníkov, sú takisto už napojené na pult centrálnej ochrany. Stále viac sa presadzuje strojové učenie. Teda umelá inteligencia pomáha pri rozpoznávaní kolízií na parkoviskách alebo odhaľuje zlodejov, ktorí kradnú veci zo zaparkovaných áut v garážach. Umelá inteligencia vyhodnocuje podozrivé správanie a upozorňuje SBS. Inteligentné parkovacie systémy sa vyznačujú napríklad rýchlo zdvižnými rampami, LED osvetlením a navigáciou k voľným parkovacím stojiskám. Zábudlivejším vodičom radia nainštalovať si aplikáciu, ktorá im pomôže nájsť auto, napríklad ParKing. Dnes už nie je možné vyjsť s parkoviska pred uplynutím neplateného státia a obratom sa vrátiť. Systémy monitorujú evidenčné číslo vozidla a vpustia ho na parkovisko napríklad až po dvoch hodinách. Práve vďaka digitalizácii a novším softvérovým riešeniam sa podarilo upraviť aj načítavanie nových slovenských evidenčných čísel. Obsahujú totiž číslicu 0 s bodkou uprostred a spočiatku mali niektoré snímače problém identifikovať nulu ako nulu a vodičom museli rampu otvoriť zamestnanci nákupného centra.
Viaceré firmy – vrátane slovenských – vyvíjajú digitálne riešenia pre obchodné centrá. Spomeňme napríklad Pygmalios a ProfitUp, ktoré sa zameriavajú na sledovanie zaľudnenosti, počítanie zákazníkov a ďalšie merania. Poskytujú obchodom a prenajímateľom podrobné a prehľadné analýzy, ktoré sledujú tržby, marže, tržby na meter štvorcový plochy obchodu a desiatky ďalších ukazovateľov. Obchody vidia hodinové alebo denné trendy. Môžu lepšie nastaviť smeny, posilniť tím predavačov v nákupnej špičke, alebo nastaviť marketingové aktivity, aby prilákali zákazníkov počas hluchých hodín. Digitálne nástroje im umožňujú spoznať nákupné správanie zákazníkov. Pri zahrnutí dát z pokladníc vidno, ako často nakupujú, ktoré produkty nakupujú a v akých kombináciách. Podnikatelia vedia zistiť, ktoré množiny ich zákazníkov sú citlivé na cenu, ktoré skupiny verných klientov prídu prvé po spustení predaja noviniek a ktoré aktivity prilákajú do obchodu najviac úplne nových zákazníkov.
Digitalizácia food courtu nákupných centier
Europa Shopping Center je najväčšie obchodné centrum v Banskej Bystrici a zároveň prvým centrom s takzvaným „smart food courtom”. Slovenský technologický start-up Eatster v spolupráci s CBRE sa postaral o komplexnú digitalizáciu objednávacích procesov v reštauráciách. A to od pokladní, kuchynských displejov, cez vyvolávacie displeje, samoobslužné kiosky, až po QR kódy s mobilnými a počítačovými aplikáciami.
„V dnešnej dobe je digitalizácia už všade a my sme nechceli zaostávať. Rekonštrukciu takýchto rozmerov nerobíte tak často a preto sme chceli, aby náš food court bol stále relevantný a moderný aj o 5 či 10 rokov. Taktiež to zvyšuje prestíž samotného centra, priláka to modernejšie gastro koncepty, ktoré taktiež ocenia zníženie prevádzkových nákladov či vyššie obraty vďaka digitalizácií. V neposlednom rade nám to poskytuje cenné dáta, s ktorými vieme pracovať tak, aby sme mohli poskytovať čo najlepšie služby pre našich návštevníkov či nájomcov.“
Dovolíte! Prichádzajú roboty
Viete, kto je Bella? Bola to nová posila prevádzky Café Dias v bratislavskom nákupnom centre Bory Mall. V pilotnom projekte nasadila slovenská sieť kníhkupectiev Panta Rhei robotku Bellu do svojich kaviarní. Robot značky BellaBot je svojím vzhľadom inšpirovaný známou kreslenou mačičkou a vďaka umelej inteligencii nie je len tichým sluhom. Zákazníkov vie vyzvať, aby si prebrali objednávku a takisto ich upozorní, ak sa mu postavia do cesty, keď smeruje k stolom. Robotická obsluha vás prekvapí vo viacerých kaviarňach a reštauráciách v bratislavskom Auparku.
Roboty však nemusia len obsluhovať. Kas je najnovší prírastok do rodiny samočinných čistiacich robotov Avidbots. Vyznačuje pokročilou navigáciou a vyhne sa pri čistení obchodov a chodieb nákupných centier všetkým prekážkam. Zákazníkov a prekážky obíde aj tých v najužších priestoroch. Roboty však už dnes zvládnu aj dokladať tovar do regálov obchodov, alebo jazdia v uličkách a kontrolujú, aký tovar je vypredaný a či je usporiadaný správne. Ako robot Tally.
Zábavné a zážitkové nakupovanie
Obchodné centrá sa stále častejšie menia na zábavno-nákupné centrá. Ľudia hľadajú zážitky, chcú príjemne stráviť časť dňa, ísť na obed a do kina, nakúpiť si nové tričko alebo tenisky. To, že ich nákupnú cestu sprevádzajú digitálne reklamné obrazovky, digitálne stojany alebo dokonca digitálny avatar, teda virtuálna postava, dnes už nikoho neprekvapí. Virtuálna realita a rozšírená realita prinášajú nové možnosti pre marketing a zábavu v obchodných centrách. Návštevníci môžu vyskúšať virtuálne prehliadky obchodov, interaktívne hry a preliezať cez bludiská z laserovými lúčmi. Obchodné centrá tým všetkým zvyšujú atraktivitu a takpovediac magnetizmus. Priťahujú návštevníkov ako magnet.
Málo návštevníkov si ale uvedomuje, že wi-fi v nákupnom centre, ktoré je pre nich zdarma, má inú kabeláž a rozvody ako wi-fi a internet pre obchody a správu centra. Sú to dve odlišné siete. Práve bezpečnosť a ochrana súkromia hrajú v digitalizácii prvé husle.
Digitalizácia obchodných centier je nevyhnutným krokom k tomu, aby sa stali modernými a konkurencieschopnými. Aby boli lákavejšie pre potenciálnych investorov. Inovatívne a smart technológie prinášajú množstvo výhod pre návštevníkov aj prevádzkovateľov, predovšetkým ale zvyšujú atraktivitu obchodných centier.